Ennek a képnek igen érdekes története van. Egy magyar börtönparancsnoktól kaptam a fényképet, aki látogatóban járt Nagyenyeden, a helyi börtönben. A képet az ottani parancsnok mutatta neki mint különlegességet. A kép ugyanis egy zárkafelújítás alatt került elő. A padlózatban volt, vízszintes helyzetben. A felújítás során eltávolították a padozatot, és ott volt a 2007-es datálású festmény. Senki sem emlékszik rá, hogy ki készítette, és az is rejtélyes, hogy hogyan kerül ez a kép a padló alá. Kérdés az is, hogy vajon miért kellett elrejteni. További kérdés, hogy vajon mit akar üzenni a kép, és miért éppen ez a tartalma?
A kép alján nyilvánvalóan a földet látjuk az óceánokkal és a földrészekkel, felül meg egy fejet (Isten?), akinek a fejében a pokol tüze ég. Az arc nyugodt, mintha meditálna, vagy talán sajnálkozna.
Kitől akarta az alkotó eltitkolni ezt a képet, és kinek akarta megmutatni? Olyan ez a kép, mint egy időkapszula?
A börtönben a padlóbontás igen veszélyes tevékenység, hiszen szökést lehet vele előkészíteni. Mi célból került a kép a padló alá???
Ez a kép is egyre inkább arról győz meg engem, hogy a börtönrajzokat nem pszichodiagnosztikai szempontból kell elemeznem, hanem tartalom szerint. A rajzokból egyrészt ki lehet mutatni a börtönártalmakat, de másrészt azt is, hogy az egyén hogyan értelmezi az őt körülvevő világot, azaz a bűnöző, hogyan látja a társadalmat, vagyis milyen körülményeket tulajdonít a bebörtönöztetésének. Ilyen szempontból érdemes a képeket kriminológiai krimimálpszichológiai szempontból is elemezni.
Leendő habilitációs munkám is ezt a problémát fogja körüljárni:
- börtönártalamak kimutása a börtönrajzokból
- a kriminális személyiségfejlődés kimutatása a börtönrajzokból
Jó téma ez egy közelgő konferenciára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése