A következő
kérdéseket Anna, egy érdeklődő ifjú hölgy tette fel nekem a börtönrajzok
láttán. Annyira jók a kérdések, hogy úgy döntöttem, hogy a rájuk adott
válaszaimat alaposan meggondolom, és közzé is teszem. Valójában a projekttel
kapcsolatban ezek a kérdések foglalkoztatnak engem is.
Miért jó, van-e
gyakorlati haszna a börtönrajzok vizsgálatának?
A rajz mint a
kommunikáció csatornája és platformja sok információt adhat az alkotóról
magáról, a környezetéről és arról a társadalmi közegről, ahonnan az egyén
érkezik. A börtönről tudományos cikkek, tévériportok vagy hivatalos jelentések
látnak napvilágot, és mindegyük célja éppen az, hogy a rab kiléte, a rab
társasága vagy a rab társadalmi státusza világossá váljon. Nagyon sok embert
érdekel, hogy milyen a bűnözők lelkivilága, mit gondolnak magukról, mi
motiválja őket, milyen terveik vannak, vagy hogy például vannak-e érzéseik,
önálló gondolataik. Ezekre a kérdésekre úgy is választ kaphatunk, ha a
börtönrajzokat tanulmányozzuk, és nem is találkozunk az alkotóval, avagy, jogi
nyelven szólva, a bűncselekmény elkövetőjével. Sokakat az is érdekel, hogy
vajon miért kerültek a rabok a börtönbe? Triviális a válasz: azért, mert valami
rosszat tettek. (Ezzel természetesen egy jogászi gondolkodású személy, vagy egy
Foucault-t vagy Bourdieau-t olvasó szociológus semmiképpen sem értene egyet,
mind a ketten más és más dolgok miatt.) De vajon mért követtek el valamilyen
rosszat? Mert gonoszak? (Ettől a választól egy jogpozitivista gondolkodó lenne
rosszul.) Na jó, mindegy, gonoszak. De miért gonoszak? Nem tudhatjuk. Számos
olyan politikai rendszer képzelhető el, és létre is jött, létezik is, sőt lesz
is, ahol a börtönökben nem a gonosz emberek lesznek bezárva. Sőt! Ez talán
megfordítva is igaz: soha nem képzelhető el olyan politikai rendszer, amely
csak egy csekély mértékben, de nem tartalmazna valamit abból a rendszerből,
ahol maga a börtön a gonosz, és nem a rab. A társadalmak nem úgy keletkeznek,
hogy egyszer csak előbújnak az űrből, hogy nincsen semmi előzményük. Minden gondolatunknak
előzménye van, minden cselekményünknek is van előzménye, és annak is, hogy mit
teszünk hivatalosan. Vannak orosz börtönök, ahol a cári időkben, a sztálini
időkben, és most is vannak rabok. Vannak ehhez mérhető német börtönök is. És
így van ezzel Magyarország is.
A rajzok tehát
megmondják az elemzőknek, hogy kik a rabok. Ezért fontos őket tanulmányozni.
Gyakorlati haszon pedig az lehet, hogy ha tudjuk, hogy kik a rabok, akkor azt
is tudjuk, hogyan kellene rájuk hatni, mit kellene megváltoztatni bennük vagy a
társadalomban. A társadalmi változások igénye természetesen más szegmensekből
(pl. legyen több bölcsőde) sokkal nagyobb létjogosultsággal bír bizonyos
szempontból. A fogvatartotti rajzok tanulmányozása arra is választ adhat, hogy
mik ezek a bizonyos szempontok.
Teljesen
gyakorlati haszon lehet, hogy a fogvatartotti rajzból kiderül a rab
motivációja, értékrendje, intelligenciája, és ezek alapján lehet kialakítani,
hogy hogyan közelítsünk felé.
Mi a jelentősége
annak, hogy a vizsgálat a tartalomra fókuszál?
Hatalmas a
jelentősége. A rajzokat nem pszichodiagnosztikai szempontból vizsgáljuk. (Ezzel kapcsolatban már hatvanas években felmerült egy kritika, hogy a diagnózis és a rajzban megjelenő tartalom közötti összefüggés [pl. nagy szemek = paranoia] csupán illuzórikus korreláció.) A
lényegi kérdés az, hogy a rab milyen szerepet tölt be a társadalomban. Milyen
gondolatai vannak, miket érez, milyen ízlése van. Antropológiai, szociológiai
és szociálpszichológiai aspektusból lehet arra következtetni, hogy mi határozza
meg a fogvatartott szelfjét.
Eldönthető-e
egyértelműen, hogy ki a címzettje, mi a célja a rajzoknak?
(Ezt a kérdést
külön köszönöm, mert nagyon fontos gondolatot segített megfogalmazni.)
Nem. De ez a
rövid válasz. A hosszabb válasz talán érdekesebb.
Kérdés, hogy
vajon egy bizonyos címzett kiválasztása tudatos-e? A legtöbb esetben szinte
biztos, hogy a rajzoknak (minél egyszerűbbek vagy minél bonyolultabbak) van konkrét
címzettje is, azonban ennek a címzettnek a kiléte a fogvatartott fejébe van
zárva. Nem biztos, hogy valóban létező személyről van, lehet hogy elképzeltről
csupán, vagy létezők és elképzeltek fejben alkotott elegyéről.
A rendszert is
kell némileg ismerni ahhoz, hogy a címzetteket valamilyen szinten be tudjuk
azonosítani. Van olyan, amikor egy rajz címzettje a börtönön kívüli szerelmes
vagy az édesanya, gyermek. Ezekben az esetekben is van a rajzoknak társadalmi
üzenete (ezt a jelenséget úgy is hívhatjuk, hogy szimbolikus interakcionizmus).
Van olyan rajz, ami a fogdán készül, amikor a fogvatartott beszűkült
tudatállapotban van. (Ehhez tudni kell azt, hogy mi a börtönben az izoláció, és
azt is érteni kell, hogy hogyan fordulhat elő ott beszűkült tudatállapot. Csak
hogy egy kicsit érthetőbb legyen: előfordul, hogy az újszülöttet az édesanyák
beszűkült tudatállapotban ölik meg.) Ezek a rajzok is hordoznak társadalmi
üzenetet.
Azaz: nem lehet a
címzett személyét megállapítani tökéletesen, éppen úgy, ahogy a társadalmat sem
lehet leírni, azonban a börtönrajzokon a társadalom címzettként tükröződik vissza.
Hogyan változik
ennek függvényében a reprezentáció módja, eszközei?
Minden a
helyzettől függ. A reprezentációt mennyiségi és minőségi változóknak kell elképzelni,
amik mégis egy állandót képviselnek együttesen. Ez azt jelenti, hogy a közlés
tartalma és mennyisége egy képlet része, aminek az eredménye a közlés
jelentése.
Ezzel
összefüggésben miben térnek el az értelmezések (különböző csoportokhoz tartozóké)?
Természetesen
eltérnek az értelmezések. Ez is a kutatás része. Magyar vizsgálati személyeknek
mutattam romák által készített rajzokat, és gyakori volt a romákkal kapcsolatos
percepció vagy negatív asszociáció. Brit diákok ezzel ellentétben nem láttak a
rajzokon roma jegyeket, és más jellegű asszociációik voltak. Másik példa lehet
itt, hogy lengyel börtönökben a falakra hiphop dalszövegek vannak írva, ez a
magyar szemlélő számára nem jelent semmit, a lengyel szemlélő pedig nyilván
értelmezni tudja a társadalomkritikát a dalszövegben. Ilyen szempontból a
megfigyelő életkora is fontos tényező. Azt vettem észre például, hogy a börtön
által nem érintett, 25 év alatti fiatalok értik azt a szót, hogy „rivó”, míg a
harminc felettiek már nem. Árnyalja a képet, hogy akár egy negyvenéves börtönőr
is érti a „rivó” szó jelentését, és hosszú időbe telik neki, amíg elmagyarázza
az értelmét.
Gyakori az is,
hogy a fogvatartottak értelmezik egymás képeit, firkáit. Például egy falra
rajzolt horogkeresztet áthúznak. A kiegészítés tartalmi elemeiből lehet arra
következtetni, hogy vajon mi lehet egy szimbólum értelmezése (a horogkeresztet
nem csak áthúzzák, hanem néha meg is vastagítják, bekarikázzák, vagy esetleg le
is kaparják).
Hogyan
befolyásolják az értelmezést a vizsgáló személy előfeltevései? (kb. A saját
sztereotípiáimat keresem és találom-e a rajzokon?)
Örök kérdés a
kvalitatív módszereknél, hogy vajon hogyan definiálja magát az értelmező. Az
előfeltevéseket és a projekciókat úgy lehet kikerülni, hogy mondjuk egy
szakértői csoport vizsgálja a rajzokat (pl. kriminológiával vagy
művészettörténettel foglalkozók). A megfigyelői öndefiníció pedig azt jelenti,
hogy a vizsgáló hitelt érdemlően tudja igazolni, hogy ismeri a rendszert (pl.
én magam 21 éve vagyok fegyőr, hosszabb ideje, mint pszichológus), és nagyjából
tudja, hogy egyes szimbólumok mit jelentenek. Naiv megfigyelők is véleményt
formálnak a képekről, vagy egyes szavak (pl. UCK) jelentésének utána lehet
járni. Ezt úgy hívják, hogy háromszögelési módszer (trianguláció). A
jelentéstartalmat három vélekedés alapján határozzuk meg a jelentés virtuális
terében. Ez a kriminológiában bevett módszer.
Sejtem, hogy a
kérdés arra is irányulhat, hogy az adott képen megjelenő tartalom olyan
jelentéssel bírhat a megfigyelő számára, amely csak benne van, vagy annyira
egyedi, hogy szinte tudattalanul, maga a kép hozza a felszínre ezeket a
tudattartalmakat. A börtönrajzok szimbólumrendszere viszonylag egyszerű, ami
abból adódik, hogy a bűnöző személyek gondolatvilága általában rigid, és a
mentalitásuk is inkább merev. Azaz a rajzoknak körülhatárolható jelentése van
objektív értelemben. Ez a körülhatárolható jelentés valahol félúton van a
nyomtatott írás és a Rorschach teszt között. Olyan ez, mint a középiskolai
verselemzés. Kezdetben lázadtam én is, hogy a versről miért annak kell eszembe
jutnia, ami az irodalmároknak, és miért nem elemezhetem saját magam. Persze
aztán később rájöttem, hogy a szakértőknek nagyon sok mindenben igazuk van.
Mennyiben direkt
az üzenetközlés?
Kvantitatív
módszereknél mondhatjuk azt, hogy az üzenetközlés direkt vagy provokált. Egy
kérdőívben például megkérdezik, hogy mikor volt legutoljára torokgyulladásunk.
Az erre adott válasz nagyon függ a kérdést feltevő státuszától, a válaszoló
státuszától, kettejük viszonyától, vagy a kérdésfeltevés helyszínétől. Ezt
jobban lehet érteni, ha mondjuk az a kérdés, hogy mikor létesített utoljára
szexuális kapcsolatot? Torzulnak a válaszok a kontextus függvényében.
Ezzel szemben az
indirekt rajzok nem felszólításra jönnek létre, és maga az alkotó sem tudja,
hogy a rajzot elemezni fogják. Valószínűleg a bemeneti üzenet kevésbé torzított
mint a kérdőíves módszernél (ezen torzítások kiküszöbölésére alkalmazzák a
validitási skálákat, amik miatt olyan hosszúak szoktak lenni a kérdőívek). Az
adat tehát spontán módon jön létre.
Mindez nem
jelenti azt, hogy ezek az adatok nem direktek. A közlésben nyilván ott lappang
a szándék, és teljesen egyértelmű, hogy olyan tudattartalom is megjelenik a
rajzokon, amelynek a közlése nem volt szándékos. (Ilyen általában az
attitűdvizsgálatok is.) Érdekes kérdés lehet, hogy vajon olyan tudattartalmak
is megjelenhetnek, amelyet az alkotó el akarna titkolni, vagy olyan is, amit
nem is tud? Ez pszichodiagnosztikai rajzelemzés tárgya is lehet, azonban
mindenképpen vannak társadalmi konnotációk. Példa lehet erre a
rasszista/fasiszta falfirka, ami összemosódik egy revizionista
tudattartalommal, pedig a két rezsimet az időben több évtized határolta el. Ez
arról árulkodik, hogy az alkotó nincs tisztában a történelmi tényekkel.
Ugyanide lehet példa a helyesírásról szóló polémia a börtönfalakon, a rend
kedvéért tele helyesírási hibákkal. Ez arról szól, hogy az alkotó sokkal többet
gondol magáról, mint ami. (A személyes véleményem az, hogy a helyesírás nem
sokat árul el az egyén intellektusáról, viszont sokkal többet a szocioökonómiai
státuszáról.)
Más-e a
szándékosság mértéke az egyéni és a közösségi reprezentáció esetében?
A börtönben, és
minden más zártabb közegben az egyéni reprezentáció sokkal erősebb, mint a közösségi.
Azaz az egyén inkább igyekszik megbújni, ő nem egyedi, hanem valamilyen csoport
része. A csoportidentitás kifejezése sokkal erőteljesebb. A csoportidentitás a
börtönben lehet etnikai alapú, kriminalitás alapú és börtönalapú. Etnikai
alapú, hogy valaki például „Hadházi” vagy „Guszev” (mindkettő roma származásra
utal). Kriminalitás alapú, hogy ki hanyadszorra van bent a börtönben, vagy
milyen bűncselekménye van. Börtönalapú pedig az, hogy milyen szerepet játszik
bent (jógyerek, menő, kannibál, álmenő, csicska, köcsög, „wamzer”, gyúrós, anyagos
stb.). A wamzer és a köcsög tekintetében egyértelműen ellenidentitás van, azaz
a fogvatartott azt reprezentálja, hogy más wamzer és
köcsög, ő nem az, gyűlöli a wamzerokat, és megveti a köcsögöket. Míg a
jógyerek, a kannibál és a menő valódi identitás, azaz a rab arra törekszik,
hogy reprezentálja a saját menőségét. A földiség etnikai és területi alapú
csoportidentitás, soha nem fordul ellenidentitásba, azaz nem mondja valaki
magáról, hogy borsodi, amikor Hadházi. Érdekes a Vatos Locos (VL, Lauonda) identitás,
ami sokkal inkább a kriminalitásra utal, mintsem az etnikumra, bár az etnikai
konnotáció itt is nagyon erős. A Vatos Locos mégis inkább arra utal, hogy
„megölni meg tudtok, de megtörni soha”, azaz „bűnözőnek születtünk” vagy a
jóval régebbi eredetű falfirka: „bűn az élet”. Ez utóbbiak mind arra utalnak,
hogy az alkotók identitása nem nélkülözi azt az elemet (mintegy önreflexiót),
hogy ők már a börtön előtt olyan sorsúak voltak, mint a börtönben. (Vigyázni
kell ezzel, mert Foucault vagy akár Zimbardo tagadja a bűnözői identitást, és
mind a ketten kreálmánynak gondolják. A hatalmas mestereknek igaza van bizonyos
szemszögből, és az az érdekes, hogy ez a „vér kötelez” identitással is
ellentétes. A VL tagjai nem azért
gondolják magukról, hogy bűnözők, mert hogy ők cigánybűnözők lennének, hanem
azért mert tudják, hogy nincs más lehetőségük az életben maradásra. Azaz a
bűnözői identitásuk nem prediszpozicionális, hanem szituációs.)
Mutatnak eltérést
a rajzok karakterjegyei a letöltendő büntetés hosszának függvényében egymáshoz
képest?
Igen, azt
figyeltem meg, hogy minél hosszabb a büntetés, annál kidolgozottabb egy művészi
jellegű rajz, és annál egyértelműbb a külvilágnak szánt üzenet. Egy életfogytig
tartó szabadságvesztésre ítélt, művészi festményeket készítő rab képeiben rejlő
üzenetek markánsabbak, mint egy börtönbe rövid ideig kerülő festőművészé.
Ha nem is hosszú,
de sokszori bebörtönzési múltat jelent az „ez a börtön tiszta szégyen”, vagy a
szállítási dátumok és a helyszínek megjelölése, vagy a személyes üzenetek
küldése („boldog szabadulást”). Ezzel szemben előzetes házakban, ahol rövidebb
ideje vannak a rabok, a deprivációra utaló falfirkák gyakoribbak (pl.
autómárkák, motormárkák említése, bulik, drogok felsorolása).
Az egyén
büntetésének ideje alatt milyen változások tapasztalhatóan a rajzokon?
Ezt nem
vizsgáltam. A mentális sérülés (a detrimentalizációs börtönártalom) minden
bizonnyal kimutatható.
Van-e egyéb
foglalatosság a börtönben, ami lehetőséget ad önkifejezésre? /pl. énekelnek-e a
fogvatartottak, hallgathatnak-e zenét, van-e szervezett keretek között zajló
foglalkozás, mondjuk kórus/
Erre a rövid
válasz az, hogy igen. Az önkifejezés azonban szintén egy eredmény, amelyben a
képlet elemei a szervezett és a spontán tevékenységek között oszlanak meg. Azaz
hiába vannak szervezett tevékenységek, falfirka akkor is lesz. Érdemes itt az
alexithymia jelenségére utalni.
Miben térnek el a
szemtől szemben történő, szóbeli kommunikáció vonásai az írásban/rajzban
folytatottétól?
A börtönben a
szemtől szemben történő kommunikáció szabályai nagyon hivatalosak őr és rab
között, ha a tisztek bent vannak az épületben, más a helyzet, ha a tisztek
eltávoznak az intézetből. A tisztek általában az őrök felettesei, vagy a
nevelők esetében mellérendeltjei, akiknek azonban némivel több a börtöntől
kapott fizetésük, és magasabb az iskolai végzettségük. Az őrök „kulimunkát”
végeznek a tisztekhez képest, ezért máshogy kommunikálnak a rabokkal. Itt
érdemes Goffman munkáira utalni, aki többek között azt kutatta, hogy hogyan
viselkednek az emberek hivatalos közegben. Érdekes, hogy a börtön egyfolytában
hivatalos közeg valahogyan, éjjel is.
A rabok egymás
között ugyanilyen hierarchikus a kommunikációs hálózat, azonban ők nem
hivatalosak maguk között. A hálózatos geng-felépítés és a hierarchia azonban
azt eredményezi, hogy a rabok közötti kommunikáció facet o face szintén
szabályozott. Előfordul, hogy például valakinek nem lehet köszönni, mert nem
fogadja a köszönést, és aki köszönni mer neki a tiltás ellenére, azt megverik.
Olyan is létezik, hogy valaki szemtől szembe nem árulja el, hogy mi a
bűncselekménye, a háta mögött azonban mégis kiderül, és a retorzió
(kiközösítés, megalázás, megbélyegzés) nem szemtől szembe, hanem a falfirkán
jelenik meg. Ha valaki valamilyen nagyobb stiklit követ el a börtönben, és
lebukik, egy ideig szintén érinthetetlen, azaz pária lesz, mint a pedofil
rabok.
Az írás és a rajz
ezen kommunikációknál szabadabb, és zabolátlanabb is lehet, hiszen sokszor
anonim.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése